06 mars 2024
Batterier laddas av solceller
För drygt ett år sedan invigdes Sveriges första superladdare för tung trafik i Alingsås – och 2021 driftsattes en solcellsanläggning i Kristianstad. Initiativtagare var Joacim Jäger, VD på Börjessons Lastbilar. Ett ytterligare steg i utvecklingen av elektrifiering sker i Östra Ljungby genom placering av solceller och batterier som ska ge el till superladdaren intill E4:an.
– Jag har alltid sagt att bästa sättet att förstå en förändring är att sätta sig mitt i den. Att elfordon kommer vara en del av vår framtid gör att nya affärsmöjligheter öppnar sig för oss. Där vi tidigare har sålt och servat fordon ser vi nu också en marknad för drivmedel i form av el, säger Joacim.
Lastbilsanläggningen i Östra Ljungby ligger strax intill E4:an och bara någon mil från Helsingborg. Det strategiska läget ledde till satsning på en superladdare och ytterligare utbyggnad av serviceplatser och skadeverkstad för att bättre kunna möta behovet.
Det har nog inte undgått någon att solceller installeras på såväl privatbostäder som kommersiella fastigheter. Även för Börjessons föll det sig naturligt att investera i en solcellsanläggning i samband med utbyggnad, där man också kompletterat med batterier.
Varför har ni installerat batterier?
– På Börjessons jobbar vi för att vara en del av lösningen där många andra fokuserar på problemen, säger Joacim Jäger, VD på Börjessons Lastbilar.
Vad är unikt med anläggningen?
– Det unika är vår möjlighet att kombinera solpaneler, energilagring via batteri och snabbladdare med egen verksamhet. Tack vare batterierna får vi fler möjliga användningsområden där ”balansmarknad” för Svenska Kraftnät är ett. Lagring av solenergi till superladdaren och möjlighet att jämna ut toppeffekter vid extra hög förbrukning är andra exempel. Vi skapar därmed ett helt system från (el) produktion till (ladd) försäljning och är flexibla genom att aktivt kunna välja användningsområden.
Vad har utmaningarna varit i projektet?
– Enkelt uttryckt – vi bygger rälsen samtidigt som vi kör tåget. Med det menar jag att vi inte har all kunskap om det vi ger oss in på och att utmaningar uppstår längs vägen men på det stora hela har det gått bra. Reglering av elmarknad och nätägare är en stor utmaning där i princip inget av det som nu sker kunde förutsägas när regelsystemet en gång skapades. När nu nya verksamheter dyker upp är det väldigt tydligt att regelverk och system behöver en genomgång och uppdatering mot dagens marknad.
Vad är fördelarna med att ha solceller, batteri och superladdare?
– I korthet så är allt man har möjlighet att göra för att använda egenproducerad energi till egen förbrukning positivt. Det blir ekonomiskt hållbart genom sänkta kostnader och miljömässigt hållbart då man utnyttjar solenergi och underlättar omställningen till eldrivna fordon. När man avlastar elnäten i sitt område blir det dessutom socialt hållbart.
Ytterligare en fördel med batteri är att Börjessons får möjlighet att köpa energi på nätterna då elpriset är lägre jämfört med dagspriset. Elen, som lagras i batterierna, används i sin tur när elpriset är högt. Vi sparar pengar och avlastar elnätet samtidigt – och blir därmed en del av lösningen.
Visst låter det spännande!
Fakta
Superladdare: ABB Terra med två laddkablar som ger maximalt upp till 2 x 180 kW. Vid laddning av enbart ett fordon ges max 360 kW. Ytterst få fordon klarar idag att ta emot 360 kW, lastbilar kan för närvarande nå upp till ca 320 kW och Audi E-tron GT kan nå 270 kW.
Solpaneler: Strax under 300 stycken med en märkeffekt på 118 kWp. Det innebär att vid optimala förutsättningar skulle anläggningen kunna producera 118 kW på en timme.
Anläggningen: Det kommer att genereras cirka 120 MWh/år. Det motsvarar cirka sex normalstora villors årsförbrukning där en villas förbrukning ligger på cirka 20.000 kWh/år.
Batteri: 200 kWh lagringskapacitet vilket motsvarar ungefär det dubbla av vad som finns i en VW ID.7
Investering: Cirka 5 miljoner kronor. Ett visst stöd utgår från Energimyndigheten.
Anläggningen invigdes officiellt torsdag 14 mars och det med att den nya BEV-hyrbilen fick laddning.