23 december 2021
Börjessons bygger superladdare vid E20
Nu bygger Börjessons den första kraftfulla laddstationen för bussar och lastbilar i nära anslutning till E20 i Alingsås. Stationen, en så kallad ”supercharger”, kommer att ha en effekt upp till 350 kWh och är därmed anpassad för helelektriska lastbilar (BEV). Målet är att förkorta laddtider för lastbilar och bussar betydligt och vara en viktig del i att öka takten i omställningen mot fossilfria transporter.
– Vi ser det som avgörande för att hjälpa åkerier och transportköpare att ta nästa steg i Hållbarhetsresan, säger Joacim Jäger, VD på Börjessons Lastbilar.
Nyligen skrev Börjessons Lastbilar på avtalet som innebär att man bygger en av Västsveriges kraftfullaste laddstationer i Alingsås. Projektet är till viss del även finansierat med stöd från Naturvårdsverket och genom Klimatklivet.
– Vi ser det som en nödvändighet för att hjälpa åkerier och transportköpare att ta nästa steg i Hållbarhetsresan och påskynda omställningen till fossilfria alternativ. För valet att köpa och köra en helelektrisk (BEV) lastbil så är det lika naturligt att det finns laddstationer som att det finns tankstationer för dieseldrivna lastbilar.
Laddstationen kommer att vara på 350 kWh och ingår i ett stort laddinfrastruktur-program som drivs av flera parter för att skapa möjlighet att köra tunga fordon, som lastbilar och lokaltrafik, på el framöver. Göteborgs Hamn har startat ett projekt, Tranzero initiative, tillsammans med bland annat Scania som ämnar att reducera skadliga emissioner med 70 procent fram till år 2030. Satsningar som denna i Alingsås är inte direkt kopplad till Tranzero men tillsammans stöttar vi utvecklingen, skapar bättre förutsättningar och går från vision till verklighet.
– Konkret innebär det att inom kort finns tillgång till infrastruktur med högeffektsladdning i Alingsås. Det gör det ”tekniskt” möjligt att köra BEV-fordon (elfordon) kommersiellt. Det ger oss även en ypperlig möjlighet att visa kunder att BEV-lastbilar både kan och framöver kommer att vara ett realistiskt alternativ.
Laddaren vid Börjessons Lastbilars anläggning i Alingsås kommer att vara öppen och tillgänglig för alla kunder, oavsett märke, som passerar förbi på E20 att köra in och ladda upp batterierna.
– Sedan finns det en kommersiell aspekt som innebär att det i dagsläget fortfarande är en högre kostnad per km att köra BEV än dieselfordon. Ska vi lyckas göra verklighet av en omställning mot fossilfria alternativ behöver transportköpare och konsumenter vara beredda att acceptera den högre kostnaden. Här gör bland annat Klimatklivet och Naturvårdsverket en stor insats för att hjälpa till att jämna ut kostnadsskillnaderna. Detta sker genom ett antal olika ekonomiska stöd till både laddinfrastruktur och fordon, på samma sätt som i flera andra europeiska länder, berättar Joacim Jäger.
– Detta ska ses som en pusselbit i att skapa förutsättningar för att elektrifiera vissa, inte samtliga, transporter. En hel del kommer att behöva drivas med andra hållbara energikällor såsom bland annat HVO (förnybar diesel), RME (ecobränsle på rapsolja) och LBG (flytande biogas). Men det är en fråga om ”hönan och ägget” – vad kommer först. Det är ingen större mening att få ut BEV-lastbilar på vägarna om det saknas möjlighet att ladda. Vi kan inte fortsätta att vänta på den andre utan måste lösa båda frågorna samtidigt. Vilket innebär att konsumenter betalar för helelektriska transporter som i sin tur ger åkerier möjlighet att köra BEV-lastbilar samtidigt som vi hjälps vi åt att bygga laddinfrastruktur. Det är en kedja som måste hänga ihop och alla länkarna hålla, säger Joacim Jäger.
Ytterligare en viktig pusselbit är att utbilda verkstadspersonal i denna, delvis nya, teknik för att kunna jobba säkert och effektivt.
Finns det några intressanta siffror/fakta att ta upp?
– Miljöeffekten av att gå från en diesel- till eldriven lastbil beror på diverse parametrar, storlek på lastbil och
vilken applikation. Men generellt kan man säga att en dieseldriven lastbil leder till ca 8 kg fossil CO2/mil när den körs medan en eldriven lastbil leder till ca 1 kg CO2/mil. Med andra ord är det en miljövinst på ca 7 kg CO2/mil med en lastbil som körs på el. Återigen, stor variation beroende på tyngd, längd och liknande på lastbilen, ska ses som en indikation.
Vad är nästa steg?
– Allt är beställt och klart, vi väntar på leverans av hårdvara som är försenad på grund av bland annat halvledarbristen i världen. Vår målsättning är att vår första Superladdare skall vara i drift innan sommaren 2022 och därefter siktar vi på att bygga liknande laddstationer vid våra anläggningar i Skåne.
Joacim Jäger
För mer information:
Joacim Jäger
VD, Börjessons Lastbilar
070-100 19 25
joacim.jager@borjessonsbil.se