08 december 2024
Eliassons först med att lägga order för ellastbil för ADR-trafik
Eliassons Åkeri i Kristianstad AB är bland de första, om inte till och med först, med att satsa på ADR-trafik (farligt gods) med elektrifierade lastbilar. Men så har de också, likt Börjessons, ett tydligt fokus på hållbarhet och tar gärna initiativ mot nya lösningar som är bra för både kunder, ekonomi och miljön. Vi träffade Tommie Eliasson, delägare & CFO på Eliassons Åkeri, som berättade mer om projektet.
På bilden Tommie Eliasson och Jan-Erik Eriksson, säljare på Börjessons Lastbilar, med en spökskiss på den nya ellastbilen.
Vad är det för lastbilar som ni beställt?
– Det är två stycken Scania BEV R450E 6x2 dragbilar för 64 tons tågvikt. Uteffekten är 450 Kw (603 Hk) och 3500 Nm vridmoment, alltså snudd på lika stark som den största V8:an. Tre elmotorer och 6 växlar som växlar sömlöst. Batteriet är på 624 kWh (83 % SOC = 518 kWh) och kan ta emot laddning på 375 kW. Så 64 ton som i stort sett är utan motorljud, men den ser ut som en ”vanlig” lastbil, säger Tommie.
Varför gör ni detta?
– I samarbete med våra kunder så vill vi ligga i framkant i omställningen och det hållbarhetsarbete som måste ske globalt framöver. Vi är ju också i en bransch som är väldigt fossilt driven och då är det viktigt för oss att tidigt ta steg, skapa erfarenhet och lära sig nya vägar framåt. Då i princip samtliga av våra transporter idag är ADR-klassade så har ju tidigare inte lösningen för oss funnits, men vi har sedan många år haft en god dialog med Börjessons Lastbilar och Scania för att få igenom den här affären.
När sker det?
– Första fordonet som är det första ADR-godkända som rullar ur Scanias fabrik beräknas att levereras redan nästa månad, alltså i januari 2025.
Vad innebär lösningen för kunden, företaget, anställda etc?
– Lösningen innebär ett första kliv i vår gemensamma omställning, en besparing i ca 23.768 kg CO2ekv. Den innebär ett tätt samarbete med våra kunder där de får miljövänligare transporter. Våra förare får mer erfarenhet i att framföra moderna fordon samt en tystare arbetsmiljö.
Vad är unikt med lösningen?
– Unikt är ju ADR-klassningen, att vi kan transportera farligt gods för första gången med en BEV samt upp till 64 tons totalvikt
Vilka utmaningar har funnits?
– Först att kunna få fram ett fordon som klarar ADR certifieringen och övriga förseningar kring detta men även att hålla själva kalkylen för projektet levande sedan vi började, detta är ju okänd mark och beräkningar kontra verklighet kan ju alltid skilja, nu senast med den sänkta reduktionsplikten så har det givetvis varit till en viss nackdel att gå mot EL men vi har hittat en setup som är gynnsam både för oss och våra kunder ändå. Sedan är det också viktigt att hålla en förståelse från alla inblandade att detta är nytt och att vi kommer ha utmaningar på vägen men det är också därför vi anser att det är viktigt att vara tidigt ute för att skapa så mycket erfarenhet som möjligt så att man förhoppningsvis kan bygga vidare och implementera fler fordon.
Hur har ni förberett för laddning?
– Vi har fortfarande en del alternativ här, både med laddning ute hos kund men även ute på nätet, vi har en bra dialog med både kund och leverantör i detta projektet och inledningsvis så kommer mindre testkörningar att göras, där den första BEV:en under sina 3 första månader kommer få utgå ifrån Börjessons verkstad i Kristianstad med nattladdning, innan den flyttas vidare till specifika projekt.
Hur omfattande är samarbetet med Börjessons?
– Börjessons har varit delaktig i projektet sedan vi pratade om det för första gången redan för ca 4-5 år sedan där vi tittat på väldigt många alternativ fram tills vi var de första att lägga order på serietillverkade bilar. Där vi också gemensamt titta på serviceupplägg och laddningslösningar. Börjessons är sedan många år tillbaka vår huvudleverantör för leverans av fordon och service där vi använder samtliga av deras anläggningar till vår fordonsflotta som består av mer än 50 Scania bilar.
Vad är nästa steg?
– Nästa steg är att få den första levererad och börja testköra för att stämma av de tidiga simuleringar som vi gjort, därefter kommer även våra samarbeten med våra kunder att presenteras, avslutar Tommie.
Vi lär få återkomma till Tommie och Eliassons för att höra hur det är att jobba med en ellastbil för ADR.
_____
Fakta om Eliassons: Eliassons Åkeri i Kristianstad AB
Grundat: 1950
Omsättning: 300 miljoner
Anställda: 100+
Fordonsflotta: ca 52 Lastbilar (Totalt ca 140 enheter med släp och trailer)
Bransch: Tanktransporter, ADR
www.eliassonsakeri.se