27 februari 2025
Uppkopplade däck
Genom att övervaka och upptäcka temperaturskillnader förbättras driftkostnader och livslängden på däcken förlängs.

I Hässleholm rullar det sedan ett år en BEV renhållningsbil som nu dessutom fått uppkopplade däck. Detta tack vare ett samarbete mellan Börjessons Lastbilar, Hässleholm Miljö och Continental. Systemet är sedan länge i drift främst på stadsbussar och fungerar lika bra för lastbilar.
Systemet finns i två olika upplägg, antingen ”live” via en burk och modem på lastbilen/släpet eller via en antenn och avläsare, som i Hässleholm, vid laddning. Bland annat ges data om exempelvis mindre läckor och onormala temperaturer, och man har redan sett resultat. Systemet larmade och man kunde undvika ett oplanerat stopp och dess konsekvenser genom att åtgärda en däckskada.
Den primära funktionen är dock att spara kostnader på däck och bränsle/energi, inte att upptäcka så kallade akuta skador på däck vilket bilarna själva gör via ABS sensorer, TPM och liknande. Vinsten ligger framför allt i att upptäcka temperaturskillnader som bland annat kan orsakas av snedställda axlar, över- eller undertryck, obalans, skadade hjullager och så vidare. Genom att övervaka och hantera dessa faktorer förbättras driftkostnader och livslängden på däcken förlängs.
Kontakta oss på Börjessons Lastbilar om du vill veta mer.